Via Jahsonic fick jag reda på Quiet Village, ett band från England som släppte sin debutskiva Silent Movie tidigare i år. Jag ger er ”Circus of Horror” från samma skiva.

Den här bloggen kommer inte med så många tips om bra ny musik. Detta beror på att jag det senaste halvåret har varit fast i tidigare årtioenden, främst 60- och 80-tal, och letat musik. Det här är alltså ett exklusivt undantag. Quiet Village beskriver sin musik som ”sophisticated exotica for adults”, vilket snabbt borde avlägsna alla eventuella tvivel. Quiet Village samplar italienska filmer, proggrock och okreddig musik i allmänhet, och skapar ett skönt avslappnat sound. ”Skönt avslappnat sound” är i det här fallet inte liktydigt med ointressant bakgrundsmusik, som en stor del av postrocken utgörs av. Men visst är det här utmärkt bakgrundsmusik. Det är dock, ja, mer än så. (Läs mer om Quiet Village på Obscure Sounds.)

Silent Movie är kanske den andra eller tredje bästa skivan jag har hört i år, precis efter eller före Kinky Afro-favoriterna Goodbye America av Playboy Tre och It Is What It Is av A.B.N. Jag vet inte hur mycket det säger, eftersom jag inte ens har lyssnat igenom tio skivor från det här året. Jag ger inget betyg, ni vet att det är bra när jag säger att det är bra. Fred.