Eftersom El Lissitzky kom på 55:e plats på vår lista över de 101 bästa judarna, tänkte jag passa på att lyfta fram två av mina favoritkonstnärer i konsten att göra filmaffischer. Jag pratar om de svensk-ryska bröderna Vladimir och Georgii Stenberg. (Som inte ens har en egen wikipedia-sida på svenska. Skandal!) Mellan åren 1924 till 1933 skapade de några fantastiska filmaffischer som är radikala även med dagens mått mätt. Titta bara på några av deras affischer:

shap_moo1

Fragment of an Empire (1929).

stenberg_poster2

Turksib (1929).

man-with-the-movie-camera

Den här gjordes till Dziga Vertovs Man With a Movie Camera, en dokumentär som skildrar vardagslivet i några sovjetiska städer, från morgon till kväll. En av dessa filmer som jag faktiskt har sett.

stenberg1920d1

Det här är en av mina favoriter, men jag vet inte vilken film den gjordes till. Den är på några platser betitlad ”Man from the Forest”, men jag vet inte vilken film det skulle referera till. Kopplingen till Lissitzky är att bröderna, såväl som Lissitzky, arbetade inom konstriktningen konstruktivism. Jag älskar Stenbergbrödernas dramatiska stil, som är väldig tydlig i de två första affischerna här. Detta, tillsammans med en väldigt skicklig användning av färger, gör att Stenbergbröderna kan räknas bland de bästa affischkonstnärerna någonsin. Lätt de bästa bröderna i alla fall. De verkar tyvärr ganska bortglömda i Sverige, trots att de hade en farsa som var svensk och förblev svenska medborgare ända till 1933. Men affischkonsten har väl inte heller betraktats som likvärdig den ”riktiga” konsten. Jag kan dock tycka att en affisch av Stenbergbröderna kan vara lika intressant och ”bra” som vilken Malevich eller Lissitzky som helst.

Advertisements