Jag slängde ett öga på de rocksteadylåtar jag skrivit om, och upptäckte till min förvåning att ”Big Mistake” av The Bassies lyser med sin frånvaro. Egentligen gillar jag inte att skriva om låtar som inte finns på youtube, dels för att det är krångligt att dela med sig och dels för att knappt någon gör sig besväret att ladda hem ändå. Jag vet hur det är. Det är sjukt mycket lättare att trycka på play på en youtubevideo än att trycka på en länk och hitta plats på hårddisken, och so vajder. mp3-filer är dessutom så 90-tal. Har vi inte kommit längre? Det har vi förstås, men inte tillräckligt långt. Tills dess The Bassies finns på Spotify så håller jag mig till den gamla trogna mp3:n.

Hursomhelst, det här är ännu ett exempel på hur rocksteady snuddar vid det sublima. Jag ska skriva en uppsats om det där någon gång. Är det någon som kan identifiera det knarrande grodljudet? Vad är det för häftigt instrument?

The Bassies – ”Big Mistake”

