Jag vet inte om ni har sett Hell Ride. Det har jag. Hell Ride är en film som försöker vara något den inte är. Den försöker leverera en häftig Tarantino-känsla, men misslyckas fullständigt och replikerna känns till slut väldigt innehållslösa och tomma. Filmen innehåller också en hel del naket. Nakenhet på film har vanligtvis syftet att (den manliga delen av) publiken ska sluta tänka, men den här nakenheten fick mig att fundera; just för att den så uppenbart ville få mig att sluta tänka. Jag har förstås ingenting emot nakenhet på film. Jag har faktiskt inte heller så mycket emot nakenhet som alldeles uppenbart vill få mig att sluta tänka med hjärnan och med skrevet istället. När Victoria Vetri kastar kläderna i When Dinosaurs Ruled The Earth så jublar jag. Men nakenheten i Hell Ride tjänar syftet att dölja filmens andra brister. Jag kunde inte komma ifrån tanken att det var nedrigt gjort av regissören, att på detta sätt locka fram reptilhjärnan i mitt huvud. Men då kom jag på att samma sak kunde sägas om Victoria Vetri i dinosauriefilmen. Är inte nakenheten i den filmen lika mycket ett försök att dölja filmens alla brister? (Och ni ska veta att de är många.) Men vad är då skillnaden mellan nakenheten i When Dinosaurs Ruled The Earth och nakenheten i Hell Ride, och varför känns det ena okej, men inte det andra? Då kom jag att tänka på Death Race 2000, filmen där bland annat Sylvester Stallone medverkar i en motortävling där man får poäng för att köra över människor. Den filmen innehåller också en hel del nakenhet, men nakenheten är nästan helt avsexualiserad. Vi ser förarna nakna i flera olika sammanhang; de får massage, de konverserar, osv. Men en begynnande kärleksakt avbryts raskt. Är det kanske den här avslappnade attityden som utgör skillnaden? Ja, kanske. Men inte riktigt. Jag inga som helst problem med den otroligt sexualiserade nakenheten i Paul Verhoevens filmer. (Showgirls, Turks Fruit.) Vad är då skillnaden mellan Paul Verhoeven och Larry Bishop, regissören till Hell Ride? Jag kan inte riktigt klä det i ord, men det har någonting med smak och anständighet att göra. I alla de ovan uppräknade filmerna så är nakenheten också på kvinnans villkor. Så icke i Hell Ride. That’s not okeey.

Annars då? Al Green såklart. Han kommer till Stockholm i november. Ibland känns det som att det här är det enda jag behöver i världen.

