Dagens rocksteady. Då är det äntligen dags för The Heptones på min genomgång av oumbärliga rocksteadylåtar. Jag har tänkt såhär: ge kidsen de lite mer obskyra akterna först, sedan kan du presentera stjärnakter som Alton Ellis, The Heptones och vad du nu än har på lager. Att jag plockar fram The Heptones  redan nu ska dock inte förstås som att genomgången snart är till ända. Tvärtom. Men jag är sugen på att lyfta fram den här låten, en av mina favoriter inom genren.

The Heptones bildades 1965 med Leroy Sibbles i spetsen. Vad som är speciellt med The Heptones är att de är en av väldigt få akter som klarade omställningen från rocksteady till (tidig roots) reggae. (”Book of Rules” får exemplifiera den lyckade övergången.) Party Time från 1977 är också värd att kolla upp. Men eftersom rocksteady är bättre än reggae, så ska jag inte dröja vid The Heptones insatser efter 1970.

Det är svårt att klä perfektion i ord. Jag borde skriva några rader om hur det är att springa barfota på morgonen över daggbestänkta gräsmattor. Lika uppfriskande är det här.

