Jag vet, jag vet, je sais. Så här säger varje vit kille med lite förkärlek för musik från den där lilla ön i Antillerna. Men … ja, sommar är reggae. Så, här är lite tips; för promenaden ner till stranden, för eftermiddagen i hängmattan, eller, som i mitt fall, för dagen i ett svettigt studentrum framför datorn skrivandes på en jävla b-uppsats.

Half Pint – ”Greetings”

I min mening en av de bättre tidiga dancehall-låtarna. Jag går och nynnar på den här jämt och ständigt. ”You live the life you love/you love the life you live … Greetings I bring, from Jah/To all raggamuffin!” Otroligt smittsam.

Alpha Blondy – ”Sebe Allah Y’e”

Från Apartheid is Nazism, Alpha Blondys bästa skiva. Reggae med en afrikansk touch. Det kan inte bli annat än underbart.

Junior Byles – ”Fade Away”

Från soundtracket till Rockers, en jamaicansk film jag har skrivit om tidigare. Med den här singeln stod han på randen till ett internationellt genombrott. Då dog Haile Selassie och Junior Byles gick ner i en depression. Kanske lite väl nedtonad för somriga dagar, men strunt samma.

The Mighty Diamonds – ”Go Seek Your Rights”

En av de bättre låtarna från Right Time, tidernas femte bästa reggaeskiva.

Annars roar jag mig med hur lika omslagen till Right Time och The Itals Give Me Power! är.

Så jäkla sköna!

