Mammor är viktiga varelser; de har, som ni kanske vet, en stor del i att vi överhuvudtaget existerar. Jag kanske talar för mig själv här, men jag är i alla fall glad att jag existerar. Tanken på icke-existens tilltalar inte mig speciellt mycket. Existens är bra. Mammor är bra. Markis de Sade skulle här tillägga att det är omöjligt att älska sin mor, men de Sade tyckte ju också att våldtäkt och bebismord var acceptabelt, så vi ska inte ta så stor hänsyn till vad han tyckte och tänkte.

Det känns onödigt att komma med tips som ”Dear Mama” av hiphopkidsens favorit Tupac. Men även den förutan kommer det komma vissa redan på förhand givna låtar på den här lilla listan. Vi börjar med den kanske mest givna. Eller, om jag får omformulera mig, den mest givna i en perfekt värld. (Vi lever ju inte som Leibniz trodde i den bästa av världar.) Låten är

The Intruders – ”I’ll Always Love My Mama”

en närapå en perfekt mors dag-låt, skriven av den legendariska duon Gamble & Huff (som, tillsammans med Thom Bell, låg bakom det mesta av det bästa av phillysoulen). Oreserverade hyllningar blir sällan särskilt bra. Se bara på Kim Jong Il i Nordkorea, eller det där fula konstverket till Wallenbergs minne i Stockholm. Men det här är bra! Det låter dessutom aldrig sliskigt sentimentalt, utan håller sig inom det smakfulla.

Hiphopen innehåller många hyllningar till mamma. Snoop Dogg, Nas och Tupac har alla hyllat henne. Men ”Guess Who” av Goodie Mob (sådär ljudkvalitet) kanske är en ny bekantskap för vissa. Det mörka beatet skvallrar om att allting inte är rosenrött. Visst älskar han sin mamma, men det fanns stunder när hon hade fel. Tillsammans med Outkast var för övrigt Goodie Mob de stora galjonsfigurerna i 90-talets sydstatsrap. Inte så att New York brydde sig, men ändå.

Nu, mer popmusik, i form av

The Temptations – ”Oh, Mother of Mine”

Motown är Motown. Med det menar jag att Motown på många sätt representerar allt vad soulmusik inte handlar om. Men Motown skulle inte vara Motown om det inte trots detta hade skapat fantastiska låtar. The Temptations är kanske inte det bästa bandet i Motowns historia, men det måste i alla fall vara topp-3.

Eller topp-2!

Jag avslutar med

The Spinners – ”Sadie”

en perfekt avslutning på vilket inlägg som helst. Deklarationen i början säger allt: ”In a world like today/Its a rare occasion to be able/To see young mothers like the ones/That were around when I grew up/But they live on in memory/To quite a few of us/And this song is dedicated/To those who cherish that memory”

Nuff said liksom.

