Heima, en rockumentär om Sigur Rós, finns numera på Youtube. Den känns närmast som en lång musikvideo, och ger inte speciellt mycket. Men Sigur Rós gör bra musik, och bilder av Island är alldeles vad man behöver när man känner sig romantisk och melankolisk till sinnet, vilket jag, för att rikta en viss kritik mot min obesudlade person, gör alldeles för ofta. Helt rätt har jag såklart inte, eftersom vad man behöver när man känner sig romantisk och melankolisk till sinnet snarare är det här.

Och eftersom jag känner mig melankolisk till sinnet så kan jag passa på att posta några av mina favorithiphoplåtar från det oskuldsfulla 90-talet, eller vad nu Martin brukar kalla det. Jag var inte med (på riktigt) när det hände, men det hindrar inte att glädje och andra fina känslor strömmar ur mig när Pharcyde kommer på tal. Först ut, alltså: Pharcyde med ”Drop”, en video som regisserades av vår favorithiphopregissör Spike Jonze.

Vi fortsätter med ”At the Helm” av Del tha Funkee Homosapien. Som en i kommentarsfältet noterar är det kul att Del säger att ”rap aint about bustin caps n fuckin bitches” när han är kusin med Ice Cube. Allt går inte i familjen, således.

Ni som kan er Spike Jonze känner till att han har gjort en underbar dokumentär om Fatlip, en av medlemmarna i Pharcyde. Fatlip visar oss sina moves på dansgolvet, berättar sköna anekdoter, och går i ett par scener omkring klädd i en skrämmande clownutstyrsel. Denna utstyrsel har han också på sig i ”What’s Up Fatlip?”. Ok, den här är från detta årtiondet, men strunt samma.

På onsdag: Rihanna.

