En gång när jag var liten så åt jag risifrutti precis innan en häftig magsjuka. Efter det kunde jag inte äta risifrutti på flera år. Varje gång jag försökte så stockade det sig i halsen och allting som inte ska upp försökte ta sig upp. Ett klassiskt exempel på någon form av undermedveten betingning. Hågkomsten av magsjukan gjorde sig påmind varje gång jag åt eller luktade risifrutti. (Nu händer det som tur var inte så ofta att jag sniffar risifrutti. Jag försöker sluta.) Nu har det i alla fall hänt igen. Jag blev magsjuk häromveckan. Men den här gången var det inte mat som blev objekt för en omedveten association utan en viss form av musik. Närmare bestämt gammal hiphop som jag råkade lyssna på vid tillfället. (Typ Follow the Leader av Eric B & Rakim.) Nu har jag svårt att lyssna på liknande musik utan att det börjar röra sig i magtrakterna. Jag är fortfarande inte riktigt bra i magen, så det är möjligt att associationen släpper när jag har druckit tillräckligt med Proviva. Hiphop är i alla händelser inte bra för magsjuka.

Nu släpper vi det där med en brakskit. Nu ska vi istället hylla världens hårdaste person. I Yojimbo spelar Toshirô Mifune en ensam samuraj som kommer till en stad som innehåller två rivaliserande gäng. Skickligt spelar han ut de två sidorna mot varandra, genom att byta lojalitet lika ofta som Brittan visar klittan. (Förlåt, det var den första liknelsen jag kom att tänka på. Den är dålig, jag vet; men den är vulgär, och den rimmar. Hoho.) Om ni känner igen upplägget från ett otal andra filmer (kanske från Sergio Leones A Fistful of Dollars eller Last Man Standing, Bruce Willis bästa film), så kan jag lugna er med att säga att dessa filmer är rip-offs av Kurosawas mästerverk. Yojimbo är antagligen världens hårdaste film. I en scen har Mifune blivit slagen sönder och samman av ett av gängen. Då kommer en gammal man fram och frågar (vi tar det på engelska, eller hur?): ”Are you going to die?” ”No, I can’t die yet …” svarar Yojimbo, ”there are many men to kill”.

Det är världens hårdaste filmreplik genom tiderna.

Mifune i färd med att döda någon som antagligen verkligen, verkligen förtjänar det.

