Ett tjoff och en duns. I ett tappert flyktförsök flög den lilla fågeln, inspärrad bland rostat bröd, cornflakes och sylt, desperat flaxande, panikartat, rakt in i fönsterrutan och störtade mot golvet. Där stod jag, handfallen, som vore jag en spelare i ÖSK. Några kritiska ögonblick senare lyfte jag upp fågeln med hjälp av en tidning och la den på räcke på altanen. Där låg den, andades. Den lilla bröstkorgen hävdes och sänktes och de mörka ögonen (i klass med Cléo de Mérodes) rörde sig i manisk skräck från sida till sida. Jag tänkte på livets bräcklighet, hur snabbt allting kan falla samman, och – konstigt nog – på hur jobbigt det skulle vara att skrubba altanen om en lite större och lite elakare fågel skulle råka komma förbi. Jag gick och satte mig framför datorn. Livet, och naturen, måste ha sin gång. Någon timme senare hade den lilla fågeln flugit iväg, eller så hade en lite större och lite elakare fågel kommit förbi.

The rules of morality are not the conclusion of our reason.

David Hume 

Enligt Schopenhauer är anledningen till att vi inte dödar våra medmänniskor att vi instinktivt känner att alla är delaktiga i en kosmisk helhet. (Nej, vår käre Schopenhauer var inte en tidig företrädare för New Age.) Den subjektoberoende världen känner inte till differentiering. När vi mördar någon så mördar vi på samma gång också något som vi själva tillhör. Det är enligt Schopenhauer grunden för moralen.

Som jag sitter här, stel i nacken, tänker, kliar mig i skrevet, och med vackra toner ur högtalarna, förstår jag att det inte behövs så mycket för att jag ska känna mig bra till mods. Jag tror att det gäller alla människor. Vi tror att vi verkligen behöver alla de där excesser som vi ser på TV, drömmer om att äga, och ibland drar en handtralla till minnet av. Jag talar såklart inte bara om damer. Kritiken mot konsumtionssamhället är ganska tröttsam, men så ligger det också en del sanning i kritiken. Speciellt i dess relation till lycka. Men samtidigt har ovanstående samhälle fått oss att bli oberoende av gamla fördomar och inrotade traditioner. Mammon är kanske ett mindre ont.

Lycka är moralens substitut. Och alla svärd är egentligen tveeggade.

