Cocorosie består av systrarna Sierra och Bianca Casady. Man kan kanske beskriva Cocorosie som Joanna Newsom goes trip-hop, men jag tror inte det är tillräckligt för att beskriva The Adventures of Ghosthorse and Stillborn. Ena stunden blandas opera med en önskan om att vilja åka till Japan (”Japan”, operan återkommer i ”Houses”) och den andra stunden befinner man sig bredvid ungen som skrattar så gulligt (”Black Poppies”). Resten av stunderna befinner man sig i gränslandet mellan förtjusning och uttråkning. Missförstå mig rätt: The Adventures of Ghosthorse and Stillborn är en väldigt stämningsfull och vacker skiva, men jag ställer mig lite tveksam till stiltjen efter ”Japan”. Lite mer driv i en av dessa låtar skulle förbättra helhetsintrycket. Skivan är annars starkast i början, med ”Japan” och ”Promise” som höjdpunkter. Jag är också väldigt svag för ”Werewolf”. Det är intimt, mysigt emellanåt, och jag låter mig gärna hänföras. Sen gillar vi Biancas mustasch. Ja, vi är väldigt svaga för den.

7/10

