Man älskar dem, vill inandas dem, och leva med dem jämt och ständigt. De är en kärare än allt annat på jorden. Ibland tröttnar man på dem och glömmer bort dem, men oftast lämnar de ett avtryck, ett spår i själen. Det är inte tjejer varom jag talar, utan de magiska låtar man kommer ihåg efter att partyt har slutat. För att snacka i klara ordalag: Favoritlåtar. Vilka är mina favoritlåtar för tillfället? ”Someone Great” av LCD Soundsystem är ett givet val. ”Fuck Her Gently” av Tenacious D ett annat. Jag kommer på mig själv att sjunga den i duschen. Jag kan inte hjälpa det, Tenacious D rockar så hårt. Inte precis headbanga-hårt, men i övrigt: hårt. Och ”Can You Get to That” och ”Supergroovalisticprosifunkstication” av P-Funk, inte bara för att ”Supergroovalisticprosifunkstication” är världens funkigaste låtnamn.
Och så ”Abba Zaba” av Captain Beefheart, min definitiva favoritlåt för tillfället. Om jag finge göra upp en lista över låtar som man (alla och envar) bara måste lyssna på, så skulle ”Abba Zaba” hamna i topp.


Men Funkadelic gjorde bättre posters.

