Jag måste krypa till korset: jag tyckte inte att LCD Soundsystems debutskiva var så mycket att hänga i julgranen, när jag lyssnade på den för något halvår sedan. Jag förstod inte grejen, liksom. Den musikstil som LCD Soundsystem spelar var helt enkelt inte på min meny vid tillfället. Efter en storstädning av min digitala musiksamling försvann LCD Soundsystem ur minnet, både datorns och mitt. Det gick några månader. Efter en innehållsrik vinter fick jag återigen chansen att stifta bekantskap med James Murphy och gänget. Deras nya skiva, Sound of Silver, hade fått utmärkta recensioner, och jag tänkte: orkar jag verkligen? och det gjorde jag. Det har jag inte fått anledning att ångra. LCD Soundsystem spelar någon slags indie-elektronika, tänk Hot Chip och The Rapture, eller kanske The Chemical Brothers. Men vi lämnar alla referenser åt sidan. Det här är bra. Otroligt förbaskat bra. Jag skulle gärna vilja såga LCD Soundsystem längs med fotknölarna, det måste vara skadligt att bli så otroligt hyllade hela tiden. Och dessutom vore det roligt att irritera indie-etablissemanget. (Det låter som en oxymoron, men det är det inte. Eller, jo, lite.) Men Sound of Silver är så förbaskat bra, att jag inte får tillfällighet att vräka mig i min egen självgodhet och irritation. Musiken då? Jodu. ”Get Innocuous!” och ”Watch the Tapes” är två höjdpunkter, och vackra ”Someone Great” är alldeles säkert en av årets bästa låtar. Det är smart, det är innovativt, det är bra. Jag kan inte annat än imponeras.

När vi summerar 2007 kommer Sound of Silver att vara där framme, som en av årets bästa skivor.

9/10

