Jag såg ett BBC-program igår, en specialare med sköna soul-artister: Aretha Franklin, Saloman Burke, Isaac Hayes, Curtis Mayfield, och jag vet inte vad. Kul att få lite godbitar från arkivet. Soul är inte alltid på i min meny, och inte alltid up my alley, men när det fungerar så fungerar det. (Och det gör det vanligtvis när midnattstimman är slagen. Undra på det.) Salomon Burke tyckte jag var värd att kolla upp mer ingående. Men det har jag inte gjort. Jag har istället ägnat tiden åt att lyssna igenom Supergrass samtliga skivor, från I Should Coco till Road to Rouen. Och det är verkligen sant: Supergrass har inte gjort en enda dålig skiva. Det här är min rangordning:

5. Supergrass (1999)

Det är märkligt att tvingas utse den självbetitlade Supergrass till Supergrass sämsta skiva. Den innehåller trots allt några av Supergrass bästa låtar, och den känns lite förbisedd. Men skivan som helhet står sig slätt i konkurrensen, mycket på grund av några låtar som inte kommer upp till Supergrass vanliga standard. (7/10)

4. Life on Other Planets (2002)

Life on Other Planets innehåller allt en bra Supergrass-skiva ska innehålla. Det innebär bra musik. (8/10)

3. In It for the Money (1997)

Supergrass bytte (sedan debuten) ut en smula eufori mot stil, och skapade en mer nedtonad skiva. Resultatet är (trots det, eller tack vare det?) fantastiskt. Antagligen lika bra som Road to Rouen, men faller på målsnöret och listans listmässiga omedgörlighet. (9/10)

2. Road to Rouen (2005)

Kanske den skiva av Supergrass som jag gillar bäst. Det är också den som får mest speltid. Lugn i jämförelse med I Should Coco. Road to Rouen är endast nio låtar lång, och det är till skivans fördel. Den känns kompakt, genomtänkt, enhetlig … underbar. (9/10)

1. I Should Coco (1995)

Ett euforiskt genombrott. Ett obeskrivligt driv. ”Alright” är en av 90-talets bästa låtar. Det vill inte säga lite. Jag får lite Arctic Monkeys-känsla, både med tanke på musiken och genombrottskraften. Men Supergrass debut är några gånger bättre än Arctic Monkeys. Såklart. (10/10)

