Det har runnit lite vatten under broarna sedan Arcade Fire släppte sitt mästerverk Funeral. Tre år närmare bestämt, och väntan har varit lång för alla Arcade Fire-fans. Jag upptäckte Arcade Fire för inte så jättelänge sedan, uhm, så min väntan har inte varit riktigt så lång. Men likväl har den varit ihärdig. De är nu tillbaka med en mörkare, lite mer svårgenomtränglig skiva. Neon Bible färdigställdes tydligen i en kyrka, och de klerikala influenserna är tydliga, särskilt i orgelinspirerade, snudd på episka, låtar som Black Mirror och singeln Intervention. Men Neon Bible innehåller på samma gång mer traditionella Arcade Fire-låtar som Keep the Car Running och No Cars Go. (No Cars Go finns förresten med på en tidigare EP, från 2005.) Därutöver har vi utmärkta låtar som Ocean of Noise och The Well & the Lighthouse. Arcade Fire lyckas med konststycket att leverera något nytt på samma gång som de musikaliskt anknyter till tidigare arbeten. Jag var annars lite rädd för att de skulle göra en Clap Your Hands Say Yeah, dvs. lägga några lager brus ovanför låtarna (lo-fi i all ära, men vafan!) och leverera sämre låtar än tidigare. Men Arcade Fire bevisar att mina farhågor var obefogade. Bakom den svårgenomträngliga fasaden finner vi låtar som uppmuntrar, skrynklar ihop, och bokstavligen suger musten ur en. Jag känner mig tillplattad, men på samma gång svävar jag bland molnen. Jag antar att det är Arcade Fires musikaliska melodi.

Arcade Fire – Keep the Car Running

Arcade Fire – Black Mirror

8/10

