Sådär. Efter ett misslyckat försök att få tag i lite blues och jazz i vanliga skivbutiker så har jag beställt lite över internet. Vad lär vi oss av detta? Jo, att internet är kungligt. Jag var nyss på stadsbiblioteket och lånade lite böcker. Det bidde fyra böcker om de två saker som jag är mest intresserad av just nu: antikens filosofi och jazz. En bok av Herakleitos, skägget bakom ”panta rei” (”allting flyter”), och en bok om grekiska filosofer. En bok om jazz, dess ursprung och förgrundsgestaler, och en bok av Nick Hornby, som visserligen inte handlar om Jazz, men om musik, och som Monika Zetterlund skulle ha sagt: ”Jazz – det är sån musik som jag gillar!”

 

Robert Johnson. Snart i en skivhylla nära mig.

Jag hittar fler och fler skivor från 2006 som förtjänar att uppmärksammas. Nux Vomica av The Veils är en av dem. Provsmaka vetja!

 The Veils – Not Yet

The Veils – Calliope!

