Jag har spenderat de senaste dagarna med att lyssna igenom vad som är förra årets kanske bästa och definitivt minst uppmärksammade skiva – On Fire! (Igloo), av Some By Sea. (Jag googlade ”Some By Sea”, och det finns tydligen ingen svensk text om bandet.) Det är märkligt hur vissa band bara gör några skivor och sedan splittras efter en fantastisk sådan. Det hände Some By Sea, som splittrades förra sommaren, efter vad som måste vara deras bästa skiva. (Jag säger ”måste”, även om jag inte har lyssnat på deras tidigare skivor, som antagligen är ganska svåra att få tag i.) Det är i alla händelser popmusik av högsta klass. Problemet med Some By Sea är att deras låtar är alldeles för långa för att nå topplistorna. Nästan samtliga låtar är över fyra minuter långa, och de flesta sträcker sig över fem och ibland sex minuters speltid. Det är helt enkelt så världen fungerar. Men det förringar på intet vis musiken. Fables (Kentucky Social) är för nuvarande min favoritlåt. Varför spelas den inte överallt? Varför är den inte på allas läppar? Varför? Världen är ond …

Some By Sea – Fables (Kentucky Social)

Some By Sea – Look What I Made Without Your Heart Getting in the Way

